Demokrasî nebe hilbijartin vala ye

Di 20'ê cotmehê de li başûrê Kurdistanê wê hilbijartina parlementoyê pêk were. Hilbijartineke girîng e û bi hilbijartinê re çav li rê ye ku...

Redkirina komployê redkirina koletiyê ye

Em di 9’ê Cotmehê de dikevin 26’emîn salvegera komploya navdewletî ku li dijî Rêber Abdullah Ocalan pêk hat. Di şexsê wî de li dijî...

Demokrasî nebe hilbijartin vala ye

Di 20'ê cotmehê de li başûrê Kurdistanê wê hilbijartina parlementoyê pêk were. Hilbijartineke girîng e û bi hilbijartinê re çav li rê ye ku...

Redkirina komployê redkirina koletiyê ye

Em di 9’ê Cotmehê de dikevin 26’emîn salvegera komploya navdewletî ku li dijî Rêber Abdullah Ocalan pêk hat. Di şexsê wî de li dijî...
Pazar - 6 Ekim 2024

Demokrasî nebe hilbijartin vala ye

Di 20'ê cotmehê de li başûrê Kurdistanê wê hilbijartina parlementoyê pêk were. Hilbijartineke girîng e û bi hilbijartinê re çav li rê ye ku...

Redkirina komployê redkirina koletiyê ye

Em di 9’ê Cotmehê de dikevin 26’emîn salvegera komploya navdewletî ku li dijî Rêber Abdullah Ocalan pêk hat. Di şexsê wî de li dijî...

Civak û hunera exlaqî – IV

Pergala faşîst stranên kurdî didize û ji wê diziye strana (olurum turkiye) derdixe û hemû nijadperest û faşîstan bi wê stranê coş û menduş dike. Ev bê tore û bê exlaqiya wan nîşan dide. Lê malwêrano, xwelî li sero, dema tu bi xwe diçî ji zeviyê xwe dizî û keleşiyê dikî tu bawer dikî ku pergalê te bipejirîne?

Tu bawer dikî ku wê ji te re bêje aferîn? Ji bîr neke eger çiya barke ser çiya û tu çendî xwe spî û gewre bike jî di çavên pergalên înkar û koledar re de tu wekî meymunê enî beşî. Berhem û kedên xelqê yên gelerî mîna afirandina xwe diyarkirin û lanse kirin, bi teqlîd û kopiyayên hunermendên pergalê xwe li çavkaniya pergalên dagirker girtin bê exlaqî û rûreşiya herî bi kirêt e. Bi sedan mînak hene ku merov  bibêje, lê belê pêwîst nabînim navên wan bînim ser ziman.

Di vê derbarê de ji kambaxî û nexweşiya eniya pergalê zêdetir kambaxî û nexweşiyên eniya civkaka me mirov diêşîne. Bi taybetî ew hişmendiya tengezara ku ji çavkaniya bîrdozî xwe ya têr û tijî tasek şerbeta xwebûnê venexwariye mirov diêşîne.  Nêzikahiya wana bi ser rû û sivikî û tewriyên ezbere a li tekoşînê nayê qebûlkirin. Di bin navê tevgêrê de ked û keleşiya herî zêde sohtandin û xerckirina nirxên gel û şoreşê bi erzanî bin pê dikin. Piraniya wan bi nezanî dikevin rewşa rantxwerî û vê kembaxiyê.

Qaşo parastina nirxên gel û şoreşê dikin lê hetanî çavekî derman dikin du çavan kor dikin. Di mantiq û manteliteya van tipan de qezenca herî hesan û renta herî erzan xerckirina nirx û rûmeta gel e.  Bi wan kesan re hesabên demdirêj, razemeniya rêxistinî, armancên mayînde û nêzîkahiyên bi semîmiyet tune ye.  Berpirsiyartiya xwe li beranberî gel, rêxistinê û pirensîbên mirovahiyê tenê bi pîvanên madî û diravan ve girê didin. Sohtandin û texrîbata ku li pey xwe jî dihêle dibêje “çawa be wê rêxistn rojekê çareser bike. Yanî hemû şêwazên netêrbûn û xerabiyên xwe di bin navê rêxistinê de pêk tîne. Û bawer dike ku bi paqijiya fêzayê xwe bi rêxistinê bike. Ka hûn bêjin, gelo kîjan pîvan û prensîba exlaqê di vê susretê de heye?

Bi dehan mînak hene bêjim. Lê belê gotinek pêşiyan heye dibêjin, “devê te tijî xwîn be jî li ber neyarên xwe dernexîn e xwîna devê xwe daqurtîn e”

Îro di vê serdema dijitalizmê de, di tevna civakî de bi navê sazî, malper û kanalên medya civakî rent û kedxweriya  ku ji hunermend û afirînêran tê kirin pergala mêtinger jî ewqasî nekare mîna hin kes û hin derdoran mêtingeriyê bike.

Hin kesayetên fersendperest û derdorên marjînal dema dizî û keleşiya kedê  dikin merov hinekî fêmdike.  Merov ji xwe re dibêje ji xwe pîvanekî wan a exlaqî û wijdanî nîne, pişta xwe sipartiye pergala dewleta dagirker, kar û barê wan nandozî, fersendperestî û rentkarî ye. Mixabin rewşa hin sazî û dezgehên me ji vê kembaxiyê ne cudatire.

Mixabin ji bo hin saziyan rentxwerî û sohtandina nirxan bûye mîna zagonên mêtingeriya ked û nirxan. Berê hin kesên karbidestê saziyê dikirin hetanî çend demsalan diman. Piştî ku “wijdanê xwe vala, cuzdanê xwe pala” dikrin bazdidan û diçûn. Îcar her ku ên nû dihatin rêbaz û şêwazên xwe ji nû ve avadikirin. Lê kambaxî û qeyranên kevn çareser nedikirin, li ser milê saziyan  dihiştin, belkî jî çareserkirin li hesabê wan nedihat.

Piştre gelek tişt hatin guhertin. Amûrên afirandinê hatin guhertin. Teknolojî bi pêşket, bazar û bazirganî, piyase û şêwaz û rêbaz hemû hatin guhertin. Platformên internetê û qadên dijital û hwd. hemû bûn piyaseyên bazirganiyê.

Tenê tiştek nehat guhertin, ew jî “zagona mêtingeriya ked û nirxan e”

Ji nêt û dirustiya tu kesan mafê min tuneye ku lêpirsîn û gumanan bikim.

Lêbelê mafê herkesî ye ku şêwaz û rêbaza heyî binrixîne û li ked û nirxan xwidî derkeve.

Ji mafê parastina afirandin û telifên berheman bigrin hetanî mafên qada Dijital û keda hunermendên xwe de, ji çerx, deg û dolabên şîrketên Editionê bigrin  hetanî berhemên ku destûra mafê bikaranînê 5/6 sal berê bi dawî bûne  bi rêbazên curbe cur, ked û mafê kedkar û afirenêran hatiye binpêkirin û hêjî ev sosreta berdewam dike. Di oxira mistek (qezenca madî) de şêwaza mêtingerî û kedxweriya pergalê êdî em bi xwe li hevûdu dikin.

Îcar ya herî tirajîk komîk ew e ku ev hişmendiya tengezar û bi aloz di hemû kiryar û kambaxiyên xwe yên bi sosret de hêz û giraniya rêxistnê bi kartîne. Li gel ku exlaq û pirênsîbên rexistinê ji dunyayê re eşkere û eyan in jî di  terz û şêwaza xwe de bikaranîna gef û gurên li ser navê rêxistnê qet îhmal nake. Yanî mêtingeriya xwe jî li ser navê û sazî û dezgehiyên rêxistinê dike.

Ez bi dehan îkesên ku mexdurê vê rewşa kembaxin dinasim. Ez bi xwe jî bêhtirî 10 saliye mexdurê vê hişmendiyê me. Qet hêvî û bendewariyek me ji bidestxistina derfetek madî, an sûdgirtinek diravî ji berhemên me tuneye. Lê heke mirov ji hêla hişmendiyeke wisa ve bikaranîna xwe û mêtingeriya kedê bipejirîne û bê deng bimîne bi baweriya min merov li exlaq, bawerî, terbiye û wijdana xwe îxanetê dike.

Ji ber vê yekê min ev mijar nivîsand.

- Arşîva Rojnameyên Kurdî-spot_img

Nûçeyên Têkildar